خانه / جشنواره / چالش خرد ایرانی

چالش خرد ایرانی

کتاب “خرد ایرانی و برآمدن دولت مدرن” نوشته­ی “محمدقائم خانی” از نشر “صاد” در روز…رونمایی شد. در این نشست علاوه بر نویسنده­ ی کتاب، دو تن از اهالی فرهنگ نیز سخن گفتند. حسام آبنوس به عنوان اولین سخنران این رونمایی گفت عنوان کتاب برایش چالش برانگیز است و برایش سوال است مگر خرد هم ملیت دارد. سپس اضافه کرد که تصور می کرده کتاب بررسی حاکمیت از صفویه به بعد است، در حالی­که این پژوهش از برآمدن پهلوی به این طرف را مورد مطالعه قرار داده است. برداشت آبنوس از این کتاب این بود که برای رسیدن به علم مبتنی بر خرد و اندیشه، باید عمل کنیم و برای عمل کردن باید متن داشته باشیم.

اسماعیل جلالی سخنران بعدی بود که اظهار داشت برای حکومت باید سه زبان را دانست. زبان هنر برای آینده ­نگری، زبان علم برای گفت­و­گو و زبان خطابه و سخنرانی برای تعامل و ارتباط با مردم و از طریق این سه زبان دولت­ها به اهداف­شان می­رسند. از نظر او هر حاکم و سیاستگذاری باید به این سه زبان مسلط باشد. جلالی خرد ایرانی را کتابی موفق برشمرد و جستار آخر کتاب را آینده­ نگرانه و دارای تعامل بین هر سه زبان دانست.

در پایان این رونمایی محمدقائم خانی به عنوان نویسنده به سابقه­ و دلیل نوشتن این کتاب اشاره کرد و گفت این کتاب زاییده ­ی پژوهش مشترک او و دوستانش در سال ۱۳۹۵ در اندیشکده­ ی مهاجر داشگاه شریف است و گفت­­گو های مفصل با محمدحسن نیلی افق­های جدیدی را پیرامون مطالعه­ ی تاریخ به آن­ها نشان داده و به منابع نیز مراجعه کرده­ اند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

کنگره سلامت اربعین

برگزاری سومین کنگره بین المللی سلامت در اربعین و نمایشگاه تخصصی آن با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *